Reflective practice and the conceptualization of implicit heories of counseling and psychotherapy in psychology faculty members. A qualitative perspective from the United Arab Emirates.  

Resumen:

Esta investigación caracterizó cualitativamente el concepto subjetivo de psicoterapia y orientación psicológica de profesores que ensenan en una universidad pública en los Emiratos Árabes Unidos (EAU) (Medio Oriente), y cómo ellos adaptaron este concepto al impartir cursos relacionados con la psicología. Utilizando el análisis de teoría fundamentada como marco metodológico general, este estudio se basó en el análisis de 14 entrevistas en profundidad, cara a cara, con profesores de psicología. Los resultados revelaron que los entrevistados consideraron la enseñanza de la psicología y la psicoterapia como un proceso relacional que conduce al crecimiento personal, tanto para el paciente/alumno como para el docente/terapeuta, lo que implica que se debe considerar tanto la dimensión cultural como la intersubjetiva. En conclusión, todos los psicólogos entrevistados afirmaron que las dimensiones relacional y etnográfica deberían incorporarse en la formación de psicólogos en los EAU.

Palabras clave: Emiratos Árabes Unidos, práctica reflexiva, teorías implícitas, conceptos de orientación psicológica y psicoterap

Abstract:

This research qualitatively characterized the subjective concept of counseling and psychotherapy of faculty working at a public university in the United Arab Emirates (UAE), in the Middle East, and how they embraced this concept when teaching psychology related courses. Using Grounded Theory Analysis as a general methodological framework, this study was based on the analysis of 14 face-to-face in-depth interviews with psychology faculty members. The results revealed that the interviewees regarded the teaching of psychology and counseling as a relational process that leads to personal growth, both for the patient/student and for the faculty/therapist, implying that both cultural and intersubjective dimensions should be considered. As further implications, it is concluded that all the psychologists interviewed stated that the relational and ethnographic dimensions of counseling should be incorporated into training psychologists in the UAE.

Keywords: United Arab Emirates, reflective practice, implicit theories, concepts of counseling and psychotherapy.

Referencia:

Campo-Redondo, M., Al-suwaidi, A.S., Al-ketbi, N.N., Henyami, M.M., Al-marzooqi, F.M. (2022). Reflective practice and the conceptualization of implicit theories of counseling and psychotherapy in psychology faculty members. A qualitative perspective from the United Arab Emirates. Clínica e Investigación Relacional, 16 (1): 210-229. [ISSN 1988-2939] [Recuperado de www.ceir.info ] DOI: 10.21110/19882939.2021.160111

Descargas:

Puntuación

Comentarios

Todavía no hay comentarios, sea el primero en enviar uno.

Enviar comentario

Nombre (obligatorio)

Email (obligatorio)

Sitio web

Imagen CAPTCHA
Escriba el código mostrado más arriba: