Resumen:
El present treball, realitzat a partir de les vivències de l’autora amb infants autistes en un centre educatiu i terapèutic, mostra exemples de com crear nous espais interactius “estar amb” (D. Stern 1985) a través d’experiències relacionades amb els sentits, i com anar posant ordre al desordre sensorial d’aquests infants. A partir de les experiències que es relaten, els infants comencen a acumular vivències compartides, a partir de les quals s’afavoreix el naixement de un “sí-mateix emergent”. Saber d’ on venen les sensacions, quines són, i identificar-les, els ajuda, els tranquil•litza i els ofereix una experiència amb sentit i emoció. Veurem que es tracta d’un treball llarg i lent, com l’empatia del professional juntament amb la seva esperança, perseverança i confiança són eines fonamentals en el desenvolupament d’aquests nens i nenes.
Palabras clave:
empatía,
espai interactiu,
si-mateix emergent,
sensacions,
significats.
Abstract:
The present work is based on the experiences of the author with autistic infants in an educational and therapeutic centre. It demonstrates firstly, how to create new interactive spaces (a sense of “being with”, Stern, D. 1985) through experiences directly related to feelings, and secondly, how to put order into the sensory disorder of these infants. Thus, the children begin to absorb shared experiences which promote the birth of an “emergent self” (Stern, D. 1985). Knowing where these feelings come from and what they are has a calming effect and offers them a more meaningful and emotional experience. We can see that this is a slow and lengthy process and that the professional’s empathy, perseverance and confidence are fundamental tools in the development of these infants.
English Title: The autistic child. In search of interactive spaces “being with” in an educational and therapeutic setting.
Keywords: Interactive Contexts “Being With”, Sensations, Empathy, Meanings.
Referencia:
Vilagut Macià, Pilar. (2008). L’infant autista. A la recerca d’espais interactius “estar amb” dins d’un marc educatiu i terapèutic. Primera part. Clínica e Investigación Relacional, 2 (2): 379-396. [ISSN 1988-2939]